VI FÅR LANDETS SMÅFÖRETAGARE ATT VÄXA

Sälj mer med smart marknadsföring

Som småföretagare kan marknadsföringsbudgeten vara begränsad precis som tiden att planera för marknadsföringen. En stor fördel är att det idag finns både billiga och till och med helt gratis möjligheter för att marknadsföra sitt företag.

Det kräver investering i tid men vinningen är att nå nya kunder och öka kännedomen om ditt företag. Här kommer några billiga och effektiva tips på hur du kan marknadsföra ditt företag.

Börja med att ställa dig frågan i vilka kanaler eller forum som din målgrupp finns. Sedan ska du anpassa din marknadsföring efter din målgrupp och se till att synas och finnas där kunderna finns. Det kan ju innebära en mix av digital marknadsföring till traditionell marknadsföring eller deltagande i olika event som exempelvis mässor. Utmaningen är att koppla ihop de analoga och digitala delarna marknadsföringen så att helheten blir kostnadseffektiv.

Här följer 5 tips:

  • Syns du inte på webben finns du inte
  • Skapa dialog och engagemang i sociala medier
  • Nå ut riktat med e-postmarknadsföring
  • PR - ditt företag är en värld av intressanta nyheter
  • Stärk erbjudandet med samarbeten

Syns du inte på webben finns du inte

Behövs en egen webbplats? En del företagare frågar sig om de behöver någon hemsida alls. En del frågar sig om det räcker att finnas i sociala medier. Det man ska veta då är att 91 procent av alla svenskar googlar på en produkt eller företag innan de väljer att genomföra ett köp. Många använder internet för att hitta kontaktuppgifter och få information, oavsett när man behöver den. Det gör att om man inte syns här finns man inte. Så bara genom att finnas med en hemsida skapar du trovärdighet vilket i sin tur är en trygghet för kunden. Hemsidan är ett ansikte utåt. Finns du inte på nätet är det istället dina konkurrenter som dyker upp vid sökningar. Rådet är därför att ha en hemsida eller blogg och kombinera det med ett eller flera sociala media. Dessa förstärker och driver trafik till varandra och du har större möjligheter att synas och sälja. Och kom ihåg att mobilanpassa sidan. 40 procent av de som hamnar på en sida som inte är mobilanpassad väljer en konkurrent i stället. Första steget blir alltså att se till att din hemsida är mobilt responsiv.

Skapa dialog och engagemang i sociala medier

Sociala medier fortsätter att öka i betydelse. Besökarna på sociala nätverk var 77 procent år 2015. Idag använder 70 procent av internetanvändarna Facebook dagligen och 44 procent använder Instagram. Det som gör sociala medier bra ur marknadsföringssynpunkt är man kan ha en dialog i stället för att endast skicka ut information. Genom att ha ett innehåll som engagerar når man dessutom ut till fler genom att följarna gillar och delar innehållet. Som företagare finns det därför många vinster att använda sig av sociala kanaler för att stärka relationen till kunder, nå nya och på så sätt öka försäljningen. Och kostnaden är endast för din tid.

Nå ut riktat med e-postmarknadsföring 

E-post används av 96 procent av alla svenskar och 70 procent använder den dagligen. Så trots en ökning av sociala nätverk minskar inte användandet av e-post, snarare tvärtom. Numera är det dock betydligt fler som läser sin epost via mobilen och på surfplatta än på dator. Det gör att e-postmarknadsföring är ett bra sätt att nå ut. Det är också lätt att mäta resultat. Så börja samla in e-postadresser redan idag.

PR - ditt företag är en värld av intressanta nyheter

När du har en nyhet som kan vara intressant för den lokala tidningen att skriva om, ta då kontakt och berätta om det. Journalister letar ständigt efter nya saker att skriva om och du kan säkert hitta på något som kan vara spännande för tidningens läsare. På så sätt når du ut till alla som läser tidningen inom ditt område och det kostar inte mer än din tid och ditt engagemang.

Samarbeten kan stärka ditt erbjudande

Genom att hitta samarbetspartners med samma kundgrupp kan man stärka sitt eget erbjudande. Det ska vara någon som kompletterar ditt företag utan att ni konkurrerar. Ni kan också välja att rekommendera varandra till egna kunder för att det ger kunden mervärde.

Det här är var ett litet urval på billiga och effektiva marknadsföringsaktiviteter och kanaler. Börja med en plan och testa vad som passar ditt företag. Mät och följ upp resultatet regelbundet och utvärdera sedan vad som gav mest effekt.

Lycka till!

Portrait

Kontakta oss!

LRF Konsult Kundcenter, Stockholm Tfn: 0771-27 27 27
Jag är kund idag:
Jag godkänner att mina personuppgifter sparas enligt PUL