VI FÅR LANDETS SMÅFÖRETAGARE ATT VÄXA

Dags att lämna kontrolluppgifter - 5 tips för korrekta uppgifter

Senast den 1 februari 2016 ska du som arbetsgivare lämna kontrolluppgifter för dina anställda för inkomståret 2015 till Skatteverket. Här kommer några tips på hur du smidigt får fram korrekta uppgifter utan massa huvudbry.

1.Hur mycket bruttolön har du betalt ut under året till dina anställda?

Använd dig av ditt bokföringsprogram och titta på konto 7010 Löner (har du flera konton med löner får du titta på alla kontona). Jämfört uppgifterna från bokföringen med bruttolön du har redovisat till Skatteverket i din arbetsgivardeklaration. Du kan enkelt ta fram en sammanställning över dina lämnade uppgifter genom att logga in på Skatteverkets e-tjänst för Moms- och arbetsgivaravgifter och på startsidan scrolla ner till ”Sammanställning över lämnade uppgifter”. Där finner du ”Visa sammanställning flera perioder AG”. Om du har flera anställda får du nu räkna isär hur mycket varje anställd har fått i Bruttolön.

2.Hur mycket skatt har du dragit av?

Använd dig återigen av ditt bokföringsprogram och titta på konto 2710 Personalens källskatt (även här får du titta på flera konton om du har valt att ha flera för avdragen skatt). Alla bokförda summor i kreditkolumnen tillsammans utgör den totala summan för året. Har du en anställd är det enkelt, om du har flera anställda får du räkna isär summorna för varje person. Jämför sedan uppgifterna från bokföringen med de uppgifter du har redovisat till Skatteverket. Precis som beskrivet ovan hittar du en sammanställning för vad du har redovisat för avdragen skatt på Skatteverkets e-tjänst.

3.Har din anställde fått någon kostnadsersättning?

Den vanligaste ersättningen är Bilersättning och du ska markera det i kontrolluppgiften om din anställde har fått ersättning för resor med egen bil med 18,50 kr /mil. Om du har betalt ut mer än 18,50 kr/mil är överskjutande del skattepliktig och du ska i så fall räkna med det under Bruttolön

4.Har din anställd tjänstebil och bilförmån?

Vanligaste förmånen är just bilförmån som kan vara nog så krånglig. Du behöver då uppgifter om hur stort förmånsvärdet är och detta får du reda på genom att använda Skatteverkets e-tjänst Bilförmånsberäkning. Tänk på att titta på ett köpekontrakt eller leasingklontrakt där priser står specade. All extrautrustning måste fyllas i separat för att få fram rätt förmånsvärde på bilen. Sedan ska du även lämna uppgifter om den anställde har förmån för fritt drivmedel.

5.Har din anställde fått några andra förmåner eller kostnadsersättningar?

Kanske har du som arbetsgivare gett din anställde subventionerade luncher via tex Rikskortet. Då har din anställde fått en kostförmån. På kontrolluppgiften behöver du uppge om din anställde har fått kostförmån och hur stor värde det är på förmånen. För 2015 är schablonvärdet för en fri lunch eller middag 86 kr/dag. Du ska också se upp om dina anställde har försäkringar genom arbetet. En kapitalförsäkring som är privat ägd, men som betalas av arbetsgivaren är också en förmån.

Tänk på att det denna gången inte finns något Kontrolluppgiftsprogram att ladda ner från Skatteverket utan istället ska du använda den nya e-tjänsten Lämna Kontrolluppgifter.

 

Känns det ändå krångligt finns det hjälp att få! I LRF Konsults prisvärda lönetjänst får du all hjälp du behöver. Vi erbjuder både en helhetslösning där vi sköter dina löner, semesterberäkningar och kontrolluppgifter samt en rådgivning där du kan få svar från kunniga löneadministrationer.

-I vår lönetjänst köper kunden rätt resurs på rätt plats säger Therese i Lönegruppen i Vänersborg.
-Vi har ofta flera kunder med samma kollektivavtal och kan snabbt lösa olika frågeställningar. Kunden slipper hantera lönebesked till de anställda och vi kan skicka bankfiler direkt till Internetbanken som kunden sedan enkelt får godkänna.
-Lönetjänsten är kostnadseffektiv och smidig för dig som kund. Du skickar in underlag för löner och vi gör resten. Du behöver eventuellt godkänna filen på banken eller lägga in överföringarna till de anställda, berättar Therese.

Vad du får

  • Säker hantering och rapportering av företagets löner.
  • Specialister som hjälper dig med alla frågor kring lön, ekonomi och skatt.
  • En flexibel lösning som anpassas efter dina behov