VI FÅR LANDETS SMÅFÖRETAGARE ATT VÄXA

Löpande redovisning, bokslut och årsredovisningar till Folkets Hus i Lidköping

Lidköpings aktiva Folkets Hus-förening drar nytta av den digitala teknikutvecklingen på flera plan. Den gör det möjligt att direktsända bland annat operor från Metropolitan i New York. Och den underlättar bokföringen i samarbete med LRF Konsult.

– Vi lever i den nya digitala världen. Den digitala tekniken ger väldigt mycket fördelar, säger Annacarin Öman, verksamhetschef i Lidköpings Folkets Hus.

Hon berättar engagerat om den omfattande kulturella verksamheten i huset:

– Vi har en förhållandevis stor bioverksamhet för att vara en stad i den här storleken. Dessutom har vi mycket livesändningar av operor och teaterföreställningar från internationella scener. Våra lokaler används också som mötesplats för bland annat konferenser. Vi har totalt runt 100 000 besök årligen.

Lidköpings Folkets Hus har nyligen utökat från två till tre biosalonger. De har olika storlek och skapar även andra möjligheter. En av biosalongerna har en scen som kan användas för konserter och teaterföreställningar.

”Känns väldigt tryggt”

En av biovärdarna, Bittan Gustafsson, sköter den löpande bokföringen. Rikard Alvbacke, redovisningskonsult på LRF Konsult i Lidköping, hjälper till med bokslut och årsredovisning och allehanda frågor som dyker upp.

– Vi har en jättebra kontakt med Rikard. Det känns väldigt tryggt, det är ordning och reda på honom. Ibland tittar vi in på hans kontor eftersom det är så nära. Annars mejlar och ringer vi. Det känns lätt att fråga, inga frågor är för dumma att ställa. Det är aldrig några bekymmer. Rikard gör inte saker krångligare än vad de är, säger Annacarin.

De sammanställningar som Rikard gör åt Folkets Hus-föreningen lägger han på MittKontor, LRF Konsults digitala kundportal.

– Det är ett väldigt bra sätt, då slipper vi lagra en massa papper i pärmar. Vi kan när som helst gå in på MittKontor och titta i de sammanställda dokumenten. Det känns bra att ha koll på läget. Jag vet att vi kan göra så mycket mer via den digitala kundportalen. Här finns många fördelar att utnyttja, säger Annacarin.