VI FÅR LANDETS SMÅFÖRETAGARE ATT VÄXA

Nya digitala tjänster underlättar för byggföretaget

SA Bygg AB i Skurup har bestämt sig för att fortsätta växa och utveckla företaget. De tio anställda fokuserar på det som de är bra på – att bygga. För att ha full koll på ekonomin och samtidigt spara tid används de digitala tjänster som LRF Konsult erbjuder.

– Det som går att automatisera med hjälp av digitala lösningar ska vi utnyttja. Jag känner att LRF Konsult är väl framme med den nya tekniken, säger Roland Sjöholm, som tillsammans med Stefan Andersson äger och driver SA Bygg. 

Företaget startades 2001 och erbjuder kompletta lösningar för att bygga till, bygga nytt och renovera. Verksamheten går bra och de fem senaste åren har personalstyrkan årligen utökats med en nyanställd. 

SA Bygg AB i Skurup– Vi jobbar väldigt lokalt, mest i och omkring Skurup. Likaså föredrar vi att ha lokala samarbetspartners med personliga kontakter. Det är en av anledningarna till att vi valde LRF Konsult som finns här på orten, säger Roland. 

– Dessutom står LRF Konsult för trygghet, en partner man kan lita på. Kompetensen finns där. De har en kvalitetsstämpel på sig. Eftersom vi ska fortsätta utvecklas som företag är det viktigt att hålla ordning på ekonomin. Då är det bra att ta hjälp av proffs. 

Redovisningskonsulten Martin Persson är företagets personliga kontaktperson. Han hjälper till med bokslut och deklaration samt rådgivning kring redovisning och övriga ekonomiska planer och händelser. 

– Den löpande bokföringen sköter jag själv. Det är så enkelt med hjälp av bokföringstjänsten EkonomiOnline, säger Roland. 

Allt samlat på ett ställe 

För såväl inkommande som utgående fakturor används Elektronisk fakturahantering (EFH). Det är en smart tjänst där man som kund slipper manuell hantering av fakturor. 

– Vi får leverantörsfakturorna inscannade och inlagda i EkonomiOnline. Jag går enkelt in online och attesterar. Fakturor och bokföring… Vi har allt samlat i ett och samma digitala system. Jag kan se det senaste bokslutet och följa upp det löpande för att få en tydlig bild av hur det går för företaget. 

– Jag kan sitta vid vilken dator som helst, hemma om jag vill, och koppla upp mig mot systemet. Jag går in via kundportalen MittKontor och vidare till EkonomiOnline. Det är både smidigt och tidsbesparande, säger Roland.