Vinnare utsedda i Årets Unga Bonde 2016

McDonald’s Sverige och LRF Ungdomen delade den 29 juni ut det första priset till Årets Unga Bonde. Det är ett pris som stödjer unga bönder som vill driva ett hållbart, etiskt och lönsamt lantbruk. Målet är att inspirera fler unga ambitiösa och företagsamma entreprenörer att satsa på lantbruksnäringen. Årets vinnare är Jessica Birgersson som idag driver Ramnered Lantbruk i Vänersborg.

Jessica Birgersson, 31 år har precis tagit över gården Ramnered och kommer att använda prissumman på 100 000 kr till att utveckla det till ett hållbart mjölkföretag. Utöver prissumman kommer hon tillsammans med de andra 5 främsta deltagarna att få stöd från LRF Konsult att utveckla sitt företagande. En av de utmaningar som svenskt lantbruk står inför idag är att lantbrukarna blir allt äldre och att unga har svårt att starta upp en egen verksamhet.

- Vi kan med vår expertkunskap och erfarenhet hjälpa unga bönder att starta upp och komma vidare med sin verksamhet, säger Jimmy Larsson, Segmentschef Skog & Lantbruk, LRF Konsult. Det är viktigare än någonsin att hålla stenkoll på kostnader och intäkter.

Fokus framtid och Digital Bonde – moderna konsulttjänster till de 5 främsta

Förstapristagaren får 100 000 kr att investera i sin verksamhet. De fem främsta får konsultstöd av
LRF Konsult för att utveckla sin affärsverksamhet och topp 15 får gå ett program på McDonald’s Business School för att utveckla sitt personliga ledarskap.

1:a pris - 100 000 kr i investeringsstöd

1-5:e pris - Konsultationsstöd av LRF Konsult

1-15:e pris - Ledarskapsutbildning på McDonald’s Business School

FOKUS FRAMTID – från strategi till handling
Fokus Framtid är ett effektivt sätt att få fram beslutsunderlag och hjälper dig att fokusera på rätt saker i ditt företagande. Med hjälp av våra verktyg och kunniga rådgivare identifieras under en dag ditt företags prioriterade fokuspunkter.
Mer om Fokus Framtid>>

DIGITAL BONDE - Öka lönsamheten med bättre koll
Med denna tjänst får du tillgång till det modernaste digitala affärssystemet på marknaden – Digital Bonde. Genom effektivare ekonomistyrning är det lättare att se vad som kan förbättra kassaflöde och ge dig effektivare beslutsunderlag.
Mer om Digital Bonde>>

Läs mer i pressmeddelande McDonalds>>
Läs mer om Årets unga bonde på www.åretsungabonde.se>>

Jury Årets Unga Bonde