VI FÅR LANDETS SMÅFÖRETAGARE ATT VÄXA

Förväntningar, nutid & framtid på LRF Konsult

Av Jessica Henry, 2017-10-11

Hej på er! Jessica Henry heter jag och läser sista året på Personal, Organisation & Ledarskapsprogrammet på Högskolan i Skövde.

Tre års studier kommer till våren  resultera i en kandidatexamen i företagsekonomi med inriktning mot organisation och ledarskap. Jag kallade mig i början av höstens Internshipprogram för ”årets wildcard”, då min akademiska inriktning är lite annorlunda mot många andras som också blivit antagna till programmet. Men under dessa veckor har jag fått en inblick i hur otroligt viktiga mina kunskaper inom organisation, ledarskap (och ekonomi såklart) är för att vi på LRF Konsult ska kunna agera proaktiva rådgivare.

Det var med höga förväntningar jag gav mig in i årets Internshipprogram. Jag har egentligen inte varit i kontakt med LRF Konsult tidigare, men när jag fick nys om företaget och deras program för studenter, öppnades mina ögon upp för detta spännande företag. Mina medpraktikanter har skrivit så bra om vad vi fått göra under de första veckorna av Internshipprogrammet, men här kommer en liten sammanfattning av min tid.

Vi har än så länge haft två gemensamma träffar på huvudkontoret och deras konferensanläggning Sånga Säby i Stockholm. Parallellt med tematräffar och e-learningsubildningar har jag även praktik på LRF Konsults kontor i Skara. Då min handledare har varit iväg, har jag under den första tiden arbetat självständigt med en e-learningutbildning skräddarsydd för årets internship. Jag har även arbetat med ett centralt projekt inom förvärv och tillväxt som tilldelats oss, praktikanter, under hösten och även arbetat i olika projekt med andra kollegor. Jag har bland annat arbetat med lagerhantering och bokföring. I förra veckan satt jag i karriärsmöte med Anders Sigurd (kontorschef i Skara) och Helena Iacono för att följa upp hur mitt internship och prata om vidare karriärmöjligheter för mig i företaget.

På LRF Konsult har vi pratat om hur man ska locka rätt framtida medarbetare. För LRF Konsult är det viktigt att just attrahera studenter (Generation Y) eftersom det bland annat är denna generation som kommer att kunna leda utvecklingen och LRF Konsult digitala förändringsresa framåt. Jag tillhör Generation Y, en generation som ofta ställer andra krav på företag än vad som tidigare generationer har gjort. Det finns vissa nyckelkomponenter som företag bör arbeta med för att vara attraktiv för denna generation. Dessa är:

  • Ökad flexibilitet och frihet
  • Genuint engagemang och intresse för sina kunder
  • Ge ett stort ansvar till sina anställda, värderingar, miljö och samhällsfrågor
  • Erbjuda utveckling och utvecklingsmöjligheter.

Och vet ni vad? Jag tycker att LRF Konsult verkligen lever upp till dessa! Vi har lärt oss att Generation Y är omtalad för att vara full av kreativitet och har många innovativa tankar och idéer. Så för mig är LRF Konsult ett mycket attraktivt företag och en potentiell arbetsgivare. Jag har därmed fått en riktigt positiv första inblick i företaget och titulerar mig numera stolt LRF Konsults ambassadör.

Min första tid på LRF Konsult kan egentligen sammanfattas i följande väl valda ord (såklart utifrån LRF Konsults bokstäver):

L ärorika veckor med många nya möten och erfarenheter

R oliga och utvecklande träffar i Stockholm med bl.a. introduktion till vårt projekt under hösten

F antastiska människor och innovativt företag

K ontorsarbete med engagerade kollegor och fokus på karriärmöjligheter framåt

Denna vecka är Eva Lynghaug, som agerar min handledare på kontoret i Skara, tillbaka. Jag har redan fått vara med på ett kundmöte, vilket var mycket lärorikt! Så den fortsatta tiden av Internshipprogrammet kommer garanterat vara mycket givande. I december bär det återigen av till Stockholm, denna gång för presentation av projektet och avslutning för Internshipprogrammet. Jag hoppas dock inte att detta blir ett avslut mellan mig och LRF Konsult, för jag är riktigt taggad på att vara kvar och arbeta som proaktiv rådgivare som genom engagemang och affärsmässighet, skapar kundvärde.

Tack och hej för mig,

Hoppas vi ses!

Kategorier: Digitalisering, Kundmöte
Jessica Henry

Jessica gör sin Internship på vårt kontor i Skara.

Fler blogginlägg


"Intensivt och väldigt lärorikt"

av Frida Ljung - 16 november 2017

Ekonomi, Kundmöte, Redovisning

"Unik möjlighet att utöka mitt personliga nätverk för framtiden"

av David Gevert - 14 november 2017

Digitalisering, Ekonomi, Kundmöte, Rådgivning

"Inspiration number one"

av Linnea Gustafsson - 10 november 2017

Ekonomi, Kundmöte, Rådgivning

"Dagar fyllda med bokföring, workshops och projektarbete"

av Hanna Johansson - 26 oktober 2017

Ekonomi, Redovisning