VI FÅR LANDETS SMÅFÖRETAGARE ATT VÄXA

Deklarationsdags

Nu är det dags att börja förbereda sig för deklarationen och här är lite information kring vad du ska tänka på. OBS! Senaste dag att lämna in komplett material för att kunna få anstånd samt att inte riskera förseningsavgift är torsdag den 29/3.

Om några månader så dyker deklarationspapprena från skatteverket ner i brevlådan, men redan nu finns det mycket man kan förbereda.

Om din rådgivare är deklarationsombud åt dig så kommer han eller hon åt din inkomstdeklaration redan i februari, så vänta inte med att komma in med materialet till du fått deklarationen i brevlådan. Är du osäker på om din rådgivare är deklarationsombud åt dig är du varmt välkommen att höra av dig. Om vi inte är deklarationsombud åt dig så ordnar vi det med detsamma.

En ytterligare fördel med att ha ett deklarationsombud är att man då, förutom att komma åt deklarationshandlingarna lite tidigare, även kan lämna in deklarationen digitalt. Detta sparar både tid och krångel samt att man inte behöver oroa sig för postgången och man värnar om miljön.

Vad är det då vi vill ha in för att kunna göra din deklaration?

För att arbetet skall gå så snabbt och smidigt som möjligt så ber vi er att kontrollera det material ni lämnar.

  • Framgår det vilka papper som hör till er verksamhet respektive vad som är privat?
  • Är verifikationerna kronologiskt sorterade?
  • Kontrolluppgifter? Från arbetsgivare men även från t ex Försäkringskassan etc.
  • Momsdeklaration? Om ni redovisar momsen flera gånger/år behövs samtliga momsdeklarationer, även för oktober-december.
  • Årsbesked från bank med uppgift om ränta, saldo, lån? Gör gärna en notering på årsbeskedet om vilka konton och lån som är privata respektive vilka som tillhör näringsverksamheten.
  • Har ni köpt eller sålt en fastighet under året? Kom då ihåg köpekontrakt, taxeringsvärden, mäklararvoden, lagfartskostnader/fastighetsregleringskostnader, pantbrevskostnad m.m. Ta också med underlag på avdragsgilla förbättringar som ni gjort på en fastighet som ni har sålt.
  • Inventeringslistor.
  • Har ni handlat med aktier under året? Då behövs underlag för inköpspris och försäljningspris.
  • Har ni fått utdelning från aktiebolag som ni är delägare i? I så fall behöver vi information om hur många aktier ni äger. Dubbelkolla också så att det finns med på deklarationen.
  • Körjournal.
  • Gör en extra check, finns alla papper med?

Inventeringslistor, intyg, listor för kundfordringar och leverantörsskulder mm hittar du här:Årsbokslutslistor

Är du osäker på något eller har frågor och funderingar kring bokslut och deklartion? Tveka inte, hör av dig till din rådgivare eller till kontorschef Helena Löthgren, 0581-18562, så hjälper vi dig.

PS. För att kunna söka anstånd för dig och för att du inte ska riskera förseningsavgift från skatteverket måste vi ha ditt kompletta material tillhanda senast torsdag 29/3. DS.

Portrait

Kontakta oss!

LRF Konsult Kundcenter, Stockholm Tfn: 0771-27 27 27
Jag är kund idag:
Jag godkänner att mina personuppgifter sparas enligt PUL