Skydda dig mot identitetsintrång – så gör du som egenföretagare

Det blir allt vanligare med identitetsintrång eller id-kapning. Här får du några enkla tips på hur du kan skydda dig som egenföretagare.

Identitetsintrång är när någon obehörig använder din legitimation, dina lösenord, ditt personnummer eller ditt mobila BankID för att till exempel beställa varor eller ta lån i ditt namn. Det kallas också för identitetsstöld, id-kapning eller identitetskapning och är en form av bedrägeri.

Här får du några enkla tips om hur du kan skydda dig mot identitetsintrång som företagare.

Spärra obehörig adressändring

På Skatteverket kan du spärra ändringar av din folkbokföringsadress via blankett. När spärren är aktiverad godkänns bara adressändringar som görs via e-legitimation. Detta minskar risken för bedrägerier och id-kapning.

Till Skatteverkets e-tjänst Spärra obehörig adressändring 

Skaffa adresslåset

Om du kompletterar spärra obehörig adressändring med adresslåset så skyddar du dig mot att något obehörig adressändrar, lagrar eller eftersänder din post. Hos Svensk Adressändring skaffar du adresslåset helt gratis. För även om du har spärrat hos Skatteverket går det fortfarande att tex eftersända posten till en annan adress. Detta förhindrar du med adresslåset. 

Till Svensk Adressändring Adresslåset

Skaffa digital brevlåda

Med en digital brevlåda får du ett meddelande om din folkbokföringsadress skulle ändras. Du får post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt istället för på papper. Du har alltid tillgång till din post oavsett om du är hemma eller inte, du får posten snabbt, säkert och miljövänligt.

Till Skatteverket för att välja en digital brevlåda

Kontrollera att du är folkbokförd på rätt adress

För att vara extra säker på att du har rätt folkbokföringsadress kan du kontrollera det genom att logga in på Skatteverkets Mina sidor. Under fliken folkbokföring kan du se vilken adress som är registrerad på dig.

Till Skatteverkets Mina sidor

Gör säkerhetstestet

I Säkerhetstestet får du tips på vad som är bra att tänka på för att förhindra att information hamnar i fel händer, förändras, förstörs eller inte är åtkomlig. Den digitala utvecklingen förändrar samhället och påverkar också vår hantering av information. Det skapar möjligheter att arbeta effektivt men innebär också risker som du som företagare behöver känna till.

Gör testet på Verksamt.se

Skaffa Bolagsverkets app

För dig med ett aktiebolag så är det bra om du laddar ner Bolagsverkets app. I appen kan du hålla koll på ditt företag, anmäla ny adress till företaget och följa de senaste händelserna. Under Händelser kan du följa de fem senaste ärendena hos Bolagsverket tex om styrelseändringen har registrerats eller om årsredovisningen har kommit in. Med appen kan du även ladda ner företagets registreringsbevis och årsredovisning kostnadsfritt. 

Till Bolagsverket

Kontakta oss