LRF Konsult har fömedlat ett historiskt skogsköp

LRF Konsult har nu slutfört förmedlingen av EON:s försäljning av Sjöbygdens Skog AB.

Köpare till hela bolaget blev Länsförsäkringar Göinge Kristianstad. Detta är en av LRF Konsults största fastighetsaffärer genom tiderna.

Johan Herrlin— Vi är mycket glada för förtroende att sköta förmedlingen åt E.ON. Det är ett 178-årigt  innehav som Länsförsäkringar Göinge Kristianstad har förvärvat, säger Johan Herrlin, fastighetsmäklare och kontorschef i Kristianstad.

Köpet av skogsmarken är en av Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad största investeringar någonsin.

– Det känns väldigt bra. Det är väldigt sällan det dyker upp ett sådant här tillfälle där man får möjlighet att förvärva ett aktiebolag som innehåller skog. Dessutom tror vi stenhårt på vårt lokala närområde, och vill gärna kunna investera lokalt när vi har möjlighet till det, säger Niklas Larsson, VD för Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad, i en presskommentar.

E.ON begärde 75 miljoner kronor för bolaget. Den slutliga köpeskillingen har inte offentliggjorts.

– Tillsammans med säljaren har vi kommit överens om att inte offentliggöra det priset. Men vi känner oss trygga med att ha gjort en god affär. Förvärvet av aktiebolaget har mäklats av LRF Konsult på ett utmärkt sätt och vi är mycket nöjda med samarbetet, säger Länsförsäkringar Göinge-Kristianstads ordförande Göran Trobro.

*skogskubikmeter

Det var i i konkurrens med fyra andra fastighetsförmedlare som LRF Konsult under sommaren 2017  fick förtroendet av E.ON att ansvara för försäljningen av deras helägda dotterbolag, Sjöbygdens Skog AB. Fastigheten omfattar 672 ha mark, varav 614 ha produktiv skogsmark och cirka 117 000 m3sk* Skogsfastigheten ligger i ett nybildat aktiebolag och verksamheten omfattar skogsförvaltning av sju skogsområden

Portrait

Kontakta oss!

LRF Konsult Kundcenter, Stockholm Tfn: 0771-27 27 27
Jag är kund idag:

Jag godkänner att LRF Konsult lagrar och hanterar mina personuppgifter samt kontaktar mig med relevanta erbjudanden enligt LRF Konsults dataskyddspolicy.