Rekordhög lönsamhet för svenska småföretag

2017 blev ytterligare ett rekordår för svenska småföretags lönsamhet enligt rapporten Småföretagens Lönsamhet som tas fram av LRF Konsult.

LönsamhetResultatet baseras på faktiska bokslut från 6 600 småföretag runt om i Sverige och visar att den genomsnittliga lönsamheten har ökat med 0,5 procentenheter till 24,3 procent av omsättningen.

I rapporten analyseras lönsamhetsutvecklingen för riket som helhet och indelat i 15 olika regioner. Rapporten ser även närmare på lönsamheten inom fem branscher där många av företagen är småföretag: handel, bygg, konsulttjänster, service och transport.

Lönsamheten för riket som helhet ökade under året med 0,5 procentenheter och i 11 av de 15 regionerna var lönsamhetsutvecklingen positiv. Störst lönsamhetsförbättring skedde bland småföretagen i norrlandsregionen Västernorrland & Jämtland, där lönsamheten ökade med 2 procentenheter från föregående år.

Läs hela rapporten Småföretagarens lönsamhet

Vänligen fyll i din epostadress i nedan formulär för att ta läsa vidare och för att ta del av hela rapporten samt få vårt nyhetsbrev.

Jag godkänner att mina personuppgifter sparas enligt PUL*

Har du frågor eller vill ha mer information om Småföretaganas Lönsamhet?

Vänligen kontakta då vår pressansvariga Anna Burlage Sjöberg på telefon 08-700 20 10 eller mejla till Anna.