VI FÅR LANDETS SMÅFÖRETAGARE ATT VÄXA

Affärsplan – En plan för företaget

Affärsplan är en grundlig beskrivning av ett företag som innehåller alltifrån affärsidé, mål, strategier och kartläggning av förutsättningarna. Den kan också fungera som en handlingsplan som underlättar för dig att lyckas med att nå målen. Genom att ta fram en affärsplan samlar du all information om företaget på ett och samma ställe och får en bra överblick som är till nytta genom hela ditt företagande.

Varför ska jag skriva en affärsplan?

En affärsplan kan beskrivas som en ritning eller en karta över hur du ska nå framgång med ditt företag på ett konkret och effektivt sätt. Att inte ha någon affärsplan är som att bygga ett hus utan ritning – det går, men det tar längre tid och bygget blir med största sannolikhet ostadigt. För vissa kanske det kan kännas överflödigt att skriva ner någonting som är helt självklart – många företagare har hela affärsplanen i huvudet. Men att ha en nedskriven affärsplan underlättar för dig att lyckas. Du tvingas noga tänka igenom din affärsidé och din verksamhet och får på så sätt testa om det håller. Du får också ett tydligt komplett vägledningsdokument som du kan använda för att säkerställa att du är på väg åt rätt håll i din vardag.

En affärsplan skriver du inte bara för dig själv eller företagets ägare. Banken vill se att din budget håller, en eventuell blivande kompanjon vill veta mer om visionen, och den tilltänkta investeraren vill se om din affärsidé och plan för att tjäna pengar är genomtänkt.

 

Bloggtips! Därför måste du skriva en affärsplan »

 

När har jag nytta av en affärsplan?

Affärsplanen kommer att vara till nytta i många olika sammanhang – när du exempelvis ska ansöka om lån eller bidrag, eller presentera och argumentera för din satsning hos olika instanser. Affärsplanen är också bra om ni är flera delägare, det håller ihop era viljor och planer och hjälper till att driva företaget mot ett gemensamt mål.

Affärsplanen bör finnas med genom företagets alla faser – från starten, genom utveckling och utmaningar, och fram till eventuell avveckling eller försäljning. Du kan dessutom återanvända informationen som du skriver i affärsplanen i en mängd olika sammanhang: till marknadsföring av företaget, för att utveckla en ny produkt/tjänst, till årsredovisningen eller som underlag för rekrytering.

 

Vad ska min affärsplan innehålla?

För att ta fram en effektiv och användbar affärsplan finns det flera delar som är nödvändiga att ha med. I affärsplanen ska du ha en tydlig företagsbeskrivning med bland annat namn, företagsform, organisationsstruktur och plan för administration. Utöver detta ska du bland annat presentera din affärsidé på djupet, definiera vision och mål, sätta upp en plan för hur ditt företag ska drivas och göra analyser av vilka utomstående faktorer som påverkar företaget.

Hur du väljer att strukturera din affärsplan kan se olika ut, men oavsett vilken typ av företag du ska starta finns det några utvalda frågor inom vissa kategorier som du måste svara på. Här följer några exempel:

 

Vad ska min affärsplan innehålla?

Vad ska du sälja? Till vilka ska du sälja? Hur ska du sälja? Varför ska någon välja att handla av ditt företag? Hur ska du tjäna pengar?

Hur ser ditt sortiment ut? Hur ska du ta fram och utveckla det? Vad utmärker det du ska sälja? Vilka fördelar har din produkt/tjänst? Varför är det du säljer bättre än andra alternativ?

Hur ser marknaden ut idag? Hur ska du nå kunderna? Hur ser kundens behov ut? Hur ofta och hur mycket köper kunderna? 

Vilka är dina konkurrenter? Vad finns det för alternativa lösningar för kunden? Vad har du för styrkor och svagheter jämfört med konkurrenternas? Vad kan du förbättra?

Hur ska du skaffa kunder? Vilka ska du marknadsföra till? Hur ska du kommunicera med dem? Vilka mål har du med din marknadsföring? Vilka aktiviteter planerar du för att sälja? Vad har du för prissättning?

Var ska du driva din verksamhet? Vilken typ av lokal behöver du? Vilka behov har du av arbetsutrustning och lager? Maskiner? Inventarier? Bil?

Vilka pengar behöver du för att starta företag och hur ska du finansiera detta? Hur mycket ska du sälja varje år? Vilka intäkter och kostnader har du, och vad kommer företagets resultat bli? 

Vilken är din vision för företaget? Vad har du för konkreta mål, både kortsiktiga och långsiktiga?

Vilka styrkor, svagheter, möjligheter och hot finns för ditt företag? Hur ska du möta dessa?

Vem eller vilka ska äga företaget, och vad har ni för kompetenser? Hur ser ditt nätverk ut, vilka värdefulla kontakter har du? 

Ska du ha anställda? Vad ska de göra? Hur mycket kommer de kosta?

 

Guide: Så skriver du en affärsplan - steg för steg  En bra affärsplan hjälper dig och dina medarbetare att nå era mål Hämta guide

Utöver svar på dessa frågor finns ytterligare saker att reda ut för att säkerställa att du kommer nå framgång med ditt företag. Här är några exempel på de delar som utgör en fördjupad affärsplan:

  • Marknadsplan
  • Handlingsplan 
  • Ekonomi- och känslighetsanalys
  • Omvärldsanalys och konkurrentanalys
  • Budget
  • Kalkyler och jämförelsetal

 

Bloggtips! 3 steg i affärsplanen du inte får glömma bort »

 

Hur kan jag få hjälp med min affärsplan?

Oavsett om du behöver stöttning i hela affärsplansarbetet eller bara att komma igång, få till en bra struktur eller kanske vägledning kring en särskild del i din affärsplan så hjälper vid dig! Vi erbjuder också kurser för dig som vill lära dig att skapa en fullständig affärsplan på egen hand.

 

Affärsplan startpaket 

För dig som vill ha hjälp med att sätta igång arbetet kring din affärsplan har vi en paketerad lösning vi kallar för Affärsplan startpaket

Tillsammans med en personlig rådgivare går ni igenom och dokumenterar samtliga punkter i en översiktlig affärsplan. Du får konkreta tips om hur du kan gå vidare. Läs mer om startpaketet här »

 

Bloggtips! Kört fast med affärsplanen? Så här kan du få hjälp!

 

Kurs: Att skriva en affärsplan

För dig som vill ha praktisk hjälp med affärsplanen erbjuder vi en kurs som varvar föreläsningar med eget arbete, där du får tid att formulera din affärsplan under ledning av experter och rådgivare inom ekonomi och marknad. Läs mer om kursen här »

 

Vässa din affärsplan

Har du en affärsplan idag men vill vässa till din affärsplan ytterligare kan du bolla den med en affärsrådgivare. Genom att svara på frågor från ett utomstående perspektiv kan du utveckla och förfina din plan. Kontakta oss så skräddarsyr vi ett upplägg som passar dig bäst!

 

Har du några andra frågor om affärsplanen?

Hör av dig till oss så ser vi till att en rådgivare nära dig tar kontakt inom kort!

Kontakta mig